lauantaina, helmikuuta 23, 2008

 

Soneran palvelut

Sonera lähetti sähköpostia, jossa uhkailtiin laskun muuttuvan maksulliseksi. Perusteluna mainittiin ilmastonmuutos, koska paperin valmistus ja kuskaaminen tuottaa 1100 tonnia hiilidiosidipäästöjä vuodessa. Mainosmiehet ovat kehittäneet termin päästö, joka tarkoittaa yksinkertaisesti myrkkysaastetta.

Siirryin välittömästi saasteettomaan laskutukseen nettipankissa. Viikko tämän jälkeen Sonera lähettää erikseen kotiini paperin, jossa sama asia jauhetaan uudelleen.

Kalliilla 32 euron kuukausimaksulla saa 1 Mb:n "laajakaistan" kotiin. Muualla Euroopassa saa puoleen hintaan kaksinkertaisen nopeuden vaikkapa kännykkään. Ei täällä monopolitakapajulassa.

Onneksi Soneran laajakaista on sentään laadukas. Modeemi pitää bootata vain noin kerran viikossa. Yhteys saattaa katketa milloin tahansa. Silloin kun todella tarvitsisi nettiä (Big Brother finaali-iltana), yhteys oli poikki koko illan. Arrrggh! Soitin vikapuhelimeen, mutta siellä sanottiin, että asiakaspalvelu on auki vain arkipäivinä. Soneran laatujärjestelmän mukaan tuntikausia kestävistä huoltokatkoksista ei tarvitse ilmoittaa asiakkaille mitään. Parhaimmassa tapauksessa ilmoitus saattaa olla yhtiön nettisivuilla, jonne ei tietenkään pääse.

Tolkuttoman kalliiseen kuukausimaksuun kuuluu sähköinen puhelinluettelo, kymmenen kielen sanakirja, sekä Pikkujättiläinen -sanakirja. Hetkinen! Ei kuulu enää. Asiakastiedotteessa sanotaan, että selkeytämme palveluita. SELKEYTÄMME! Siis suomeksi: lopetamme. Kas kun eivät nostaneet hintaa.

Samaisessa tiedotteessa sanotaan myös, että selkiinnytämme kertamaksujen hinnoittelua. Tämä uuskielinen ilmaus tarkoittaa hinnan nostamista.

Seuraavaksi kotiin tuli lappunen, jossa mainostettiin laajakaistan nopeuden nostamista "maksutta" kaksinkertaiseksi. Juju oli siinä, että pitäisi tehdä 18 kuukauden sopimus, josta 12 menee vanhalla hinnalla. Puoli vuotta siis pitäisi maksaa kaksinkertaisen nopeuden maksua.

Vastasin illalla epähuomiossa puhelimeen, jossa Soneran myyntimies yritti taivutella minua ottamaan nopeamman yhteyden. Hoh hoijaa. Kerroin mielipiteeni kyseisestä operaattorista.

Minä vihaan ja inhoan Soneraa. Kallis palvelu huononee koko ajan. Itse linjan avaaminenkin kesti 10 viikkoa. Tästä olen kirjoittanut aiemmin. Samoiten asiakaspalvelunumerossa pompottaminen. Lisäpostilaatikon avaamisen käsittämätön vaikeus.

Miten tällainen yhtiö ylipäätään voi olla pystyssä? Vastaus: monopoli.

Comments: Lähetä kommentti



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?