torstaina, marraskuuta 16, 2006

 

Autohuolto

Fordissa rupesi ilmenemäään erilaisia sähköongelmia. Kovalla pakkasella startatessa kuului vain "klik", mutta käynnistysmoottori ei pyörinyt. Jonakin päivänä startti pyöritti pari kierrosta ja hyytyi siihen. Radio tuli hulluksi. Se ronksutteli CD-levyjä sisällään, ja ruutuun tuli teksti "Error 15". Sisävalo välähteli kuin diskossa.

Siinä sitten akkua lataamaan. Kyllä sinne sähköä meni, ja auto lähti käyntiin, mutta seuraavana päivänä tuli taas pelkkää klikkiä.

Varasin huollon Viescarista. Ensin meinasivat, ettei mahdu kuin viikon päästä. Selitin, että auto on rikki. Heltyivät ottamaan ylimääräisenä työnä kahden päivän kuluttua. Kun vein auton korjaamoon, ei tunkeilla ollut kuin yksi auto. Kolme muuta paikkaa oli tyhjänä. Yksi Mondeo oli huoltoneuvojan tutkittavana. Mikä se sellainen ruuhka on?

Huoltoon tuominen on järjestetty oivallisesti. Auto ajetaan nosturille, ja asiakas voi kertoa vikakohdat. Toimenpiteet kirjataan paperille, jonka asiakas hyväksyy. Myös hinta kerrotaan. Jos huollon aikana pitää vaihtaa ylimääräisiä osia, soittavat kännykkään, ja pyytävät lupaa. Lupasivat auton valmiiksi seuraavaksi aamuksi.

Sijaisautoksi sain C-maxin. Kyllä oli kevyt ohjaus, ja mukava penkki. Oma Focus tuntuu kankealta verrattuna uuteen C-maxiin. Max on muuten hyvä auto, mutta sen tavaratila on kokoa min. Meidän perheen roinat eivät mahtuisi kyytiin, lukuunottamatta lyhyitä, muutaman tunnin pikavisiittejä.

Viiden tunnin kuluttua sain tekstiviestin, että huolto on valmis. Ahaa. Ei muuta kuin hakemaan. Akun olivat vaihtaneet, ja se meni 48kk sähkölaitetakuun piikkiin. Viime vuonnahan piti vaihtaa pissapojan kytkin ja ajotietokone. Myös kaikki suodattimet oli vaihdettu, takajarrurummut puhdistettu, laakerit rasvattu, uudet tulpat, nesteet ja rikkinäinen parkkivalo korjattu. Halusin vielä sisälämmitintä varten johdon. Sekin oli asennettu. Lasku 445 euroa, kiitos! Jännä, että se johto maksaa 75 euroa, ja asennus samaiset 75 euroa. Piti kuulemma käyttää lokasuojaa auki, porailla reikiä ja tiivistellä.

Tämä suuri huolto maksaa 295 euroa, mutta tavallinen vuosihuolto "vain" 180 euroa. Laskusta karkeasti puolet on työtä, ja toinen puoli varaosia. Suomalainen työvoima maksaa. Meillä taitaa olla maailman kalleimmat palvelut. Mainittakoon erikseen, että parkkivalopolttimo maksoi 1,33 euroa, eikä asennusta veloitettu erikseen. Kollega kertoi töissä, että kun vie auton Wetterille, maksaa sana "Päi-vää!" 200 euroa heti kättelyssä, ja että pienin lasku on 500 euroa.

Kotona sitten tarkastin, että suodattimet on oikeasti vaihdettu. Kyllä oli! Kerran laitoin tussilla pikku merkin öljynsuodattimeen. Ainakin merkki oli kadonnut. Olenkohan minä aavistuksen verran skeptinen?

Kaikenkaikkiaan palvelu tuntui erinomaiselta. Hyvä Viescar!

Matkamittarin mukaan tien reunasta huoltohalliin ja takaisin on 16,4km.

Comments: Lähetä kommentti



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?