perjantaina, kesäkuuta 02, 2006

 

Demarilandiassa

Tilanne:
Menemme ystävien luo iltaa viettämään. Kello on 8 illalla. Ai niin, voisi viedä pari pulloa viiniä tuliaisiksi. Samalla voisi maistella juustoja ja syödä salaattia ja patonkia.

Saksassa:
Matkan varrella kadun kulmassa sijaitsevasta viiniputiikista löytyy mieleinen viini, joka ulkomainoksen mukaan on myös tarjouksessa. Saamme 3 pulloa kahden hinnalla. Myyjä suosittelee vielä ystävänsä kotitilaviiniä. Saamme maistiaiset, mutta emme tällä kertaa osta tätä viiniä. Myyjä siirtyy juustotiskin taakse, josta saamme maistiaisia. Otamme kahta erilaista juustoa. Patongit tuoksuvat vieressä tuoreuttaan. Ilta on onnistunut, ja kaikilla on hyvä mieli.

Holhousyhteiskunnassa:
Matkan varrella näemme Alkon, joka on mennyt kiinni jo klo 18, koska on lauantai. Samaan aikaan menivät kiinni kaikki ruokakaupatkin. Patonkia saattaisi teoriassa saada huoltoasemalta, mutta ei maksa vaivaa ajaa 20km lenkkiä patongin takia. Koko ilta ja seuraava päivä menee mielenharmin vallassa.

Syyllinen on demari lakeineen:
- Suomessa ei ole viinimyymälöitä. Vähittäismyynnin monopoli on Alkolla. Kuntakin voi kieltää koko touhun:

"Alkoholijuomien vähittäismyyntiä saa harjoittaa ainoastaan kunnassa, jossa kunnanvaltuusto on antanut siihen suostumuksen."

- Kotiviinejä ei niin vaan valmisteta:

"Alkoholijuomien ja väkiviinan valmistusta saa harjoittaa vain tuotevalvontakeskuksen hyväksymässä valmistuspaikassa, jossa valmistus ja varastointi on järjestetty niin, että tehokas valvonta on mahdollinen."

- Ei mainoksia, muutamin poikkeuksin:

"Väkevän alkoholijuoman mainonta, epäsuora mainonta ja muu myynninedistämistoiminta on kiellettty.

Miedon alkoholijuoman ja vähintään 1,2 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävän juoman mainonta, epäsuora mainonta ja kuluttajiin kohdistuva muu myynninedistämistoiminta sekä sen liittäminen muun tuotteen tai palvelun mainontaan ja myynninedistämistoimintaan on kielletty, jos:

1) se kohdistuu alaikäisiin tai muihin henkilöihin, joille alkoholijuomaa ei 16 §:n mukaan saa myydä, taikka siinä kuvataan tällaisia henkilöitä;
2) siinä yhdistetään alkoholin käyttö ajoneuvolla ajamiseen;
3) siinä korostetaan alkoholijuoman alkoholipitoisuutta myönteisenä ominaisuutena;
4) siinä kuvataan alkoholin runsasta käyttöä myönteisesti taikka raittius tai alkoholin kohtuukäyttö kielteisesti;
5) siinä luodaan kuva, että alkoholin käyttö lisää suorituskykyä taikka edistää sosiaalista tai seksuaalista menestystä;
6) siinä luodaan kuva, että alkoholilla on lääkinnällisiä tai terapeuttisia ominaisuuksia tai että se piristää, rauhoittaa tai on keino ristiriitojen ratkaisemiseksi; sekä
7) se on hyvän tavan vastaista, siinä käytetään kuluttajan kannalta sopimatonta menettelyä taikka annetaan muutoin alkoholista, sen käytöstä, vaikutuksista tai muista ominaisuuksista totuuden vastaista taikka harhaanjohtavaa tietoa.

Epäsuorana mainontana pidetään erityisesti 1 ja 2 momentissa tarkoitetun juoman ja alkoholijuoman myynnin edistämistä muun hyödykkeen mainonnan yhteydessä siten, että muun hyödykkeen tunnuksena käytetään sellaisenaan tai tunnistettavasti muunnettuna 1 tai 2 momentissa tarkoitetulle juomalle tai alkoholijuomalle vakiintunutta tunnusta tai että siitä muutoin välittyy mielikuva tietystä 1 tai 2 momentissa tarkoitetusta juomasta tai alkoholijuomasta.

Sen estämättä, mitä 1 momentissa säädetään, väkevän alkoholijuoman mainontaa ja muuta myynninedistämistoimintaa voidaan harjoittaa siten kuin sosiaali- ja terveysministeriö siitä tarkemmin määrää:

1) tuotevalvontakeskuksen hyväksymässä majoitus- ja ravitsemisalan tai vähittäismyynnin ammattijulkaisussa tai muussa alkoholijuomien myyntiin osallistuville levitettävässä painokirjoituksessa, jonka levikki ja levitystapa ovat sosiaali- ja terveysministeriön antamien määräysten mukaisia; sekä
2) alkoholijuomien anniskelupaikoissa, vähittäismyyntipaikoissa ja valmistuspaikoissa.

Tuotevalvontakeskus voi peruuttaa 4 momentissa tarkoitetun hyväksymisensä, jos:

1) ammattijulkaisun tai painokirjoituksen levikissä tai levitystavassa on tapahtunut muutos;
2) tuotevalvontakeskukselle ei ole ilmoitettu kaikkia hyväksymisen kannalta tärkeitä tietoja; tai
3) julkaisemisessa on tapahtunut väärinkäytöksiä.

Mitä 1–3 momentissa säädetään, ei sovelleta mainontaan sellaisessa Suomessa levitettävässä ulkomaisessa painokirjoituksessa, jonka pääasiallinen tarkoitus ei ole alkoholijuomien mainonta.

Alkoholijuomien valmistaja, maahantuoja tai tukkumyyjä voi antaa 1 momentin säännösten estämättä alkoholijuomien myyntiin osallistuville tietoa tuotteensa hinnasta, koostumuksesta, ominaisuuksista ja valmistamisesta sekä muita vastaavia tietoja siten kuin sosiaali- ja terveysministeriö siitä tarkemmin määrää."

- Maistiaiset ovat kiellettyjä:

"Alkoholijuoman nauttiminen on kielletty, jollei tämän lain muista säännöksistä muuta johdu:
1) alkoholijuomien vähittäismyyntipaikassa sekä muussa avoimessa kauppaliikkeessä;
2) ravitsemisliikkeessä ja muussa paikassa, jossa yleisölle maksusta pidetään saatavana ruokaa tai virvokkeita; sekä
3) huoneistossa tai muussa paikassa, johon on järjestetty julkinen tilaisuus."

Pakko mainita, että kerran taidemuseossa alkoi jonkun taiteilijan ensinäyttely. Asiakkaita ei ajettu pois, mutta ovi piti käydä laittamassa kiinni, että tuo kolmas pykälä täyttyy, koska tarjolla ei ollut pelkästään Pommaccia!

Niin eikä sovi unohtaa seuraavaa momenttia:

"Milloin muussa kuin 58 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetussa yleisessä huoneistossa järjestetään suljettu tilaisuus, on alkoholijuoman nauttiminen sallittu tilaisuudessa, jos tilaisuuden järjestäjä on tehnyt asiasta ilmoituksen poliisille."

- Aukioloajat rajoittavat tuntuvasti ostoksien tekoa:

"Ammattimaista vähittäiskauppaa sekä parturi- ja kampaamoliikettä saa harjoittaa, jollei tässä laissa toisin säädetä, arkipäivänä kello 7:n ja 21:n välisenä aikana, paitsi lauantaina kello 7:n ja 18:n välisenä aikana.

Sunnuntaina ammattimaista vähittäiskauppaa sekä parturi- ja kampaamoliikettä saa harjoittaa, jollei tässä laissa toisin säädetä, kello 12:n ja 21:n välisenä aikana:

1) niissä päivittäistavarakaupan myymälöissä, joissa vakinainen liiketoimintakäytössä oleva myyntipinta-ala on enintään 400 neliömetriä, kaikkina kuukausina; ja
2) muissa vähittäiskaupan myymälöissä sekä parturi- ja kampaamoliikkeissä touko-, kesä-, heinä- ja elokuussa sekä marras- ja joulukuussa.

Päivittäistavarakaupalla tarkoitetaan kauppaa, jonka myynnistä pääosa on elintarvikkeita."

Huh huh! Näin se vaan on, että ihmisellä ei saa olla mukavaa. Tulee jotenkin tunne, että viinit sun muut rinnastetaan melkein ydinjätteeseen.

Kaikesta tästä holhouksesta huolimatta sivistysmaissa viinan kulutus laskee, Suomessa ja Venäjällä kasvaa. Norjassa miesten elinikäennuste on 85 vuotta, Suomessa 75, ja Venäjällä 55, missä miehet kuolevat viinan juontiin kuin russakat pakkasessa. Tuosta voi päätellä kansan juoppouden asteen. Mainittakoon että afrikkalaisessa kehitysmaassa ikäennuste on 62 vuotta.

Nyt hyysääjät äkkiä keksimään lisää rajoituksia ja kieltolakeja! Hopi hopi!

Comments: Lähetä kommentti



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?