keskiviikkona, huhtikuuta 05, 2006

 

Laveakaistainen tiedonkulku, osa 1.

Harkinnan jälkeen päätettiin ottaa laajakaista kotiin. No, ensin hintavertailua netissä. Tuntui kyllä lehti-ilmoituksissakin, että kaikki operaattorit tarjosivat liittymiään ilman avausmaksua ja modeemi kaupan päälle. Kuukausiveloitus puolestaan mätsäsi kymmenen sentin tarkkuudella. Ai niin, mutta eihän tämä olekaan oikea markkinatalous, missä syntyy vapaata kilpailua.

Valitsin Soneran. Huhujen mukaan sen liittymät toimivat parhaiten. Paikallisella Oulun Puhelinosakeyhtiöllä Opoyllä pätkii, opiskelijaverkko tukkeutuu, digitelevisiolähetykset rätisevät, kuva menee kuutioiksi. Lasku tulee kyllä säntillisesti. No, valinta tuli tehtyä, ja katsotaan loppuun asti miten käy.

Soneran laatimissa toimitusehdoissa lukeee että liittymän avaukseen kuluu noin 5 viikkoa. Tyrmistyttävää! Mikä siinä maksaa? Etanat! Kolleega kertoi tehneensä asennuksia eteläsuomalaisessa puhelinfirmassa, ja yhden liittymän kytkemiseen menee noin yksi minuutti, jos sitäkään. Näin tapahtuu, jos ja vain jos laajakaista tulee samalta operaattorilta, mikä hallinnoi paikallista puhelinverkkoa. Kysyin ostosmarketin suoramyyjänuorilta tarkemmin asiasta, ja he kertoivat Opoyn jarruttavan kaikin keinoin kilpailevaa operaattoria. Tämä on helppo uskoa näistä paikallisista osuuskunta-aatteen ja kepulaisuuden turruttamista junteista.

Kun tilaamisesta (31.1) oli kulunut 4 viikkoa, soitin Soneralle kysyäkseni asennuksesta, ja modeemista, mitä posti ei ollut tuonut. Ystävällisesti minulle selitettiin, että tilaus on kirjautunut heidän järjestelmään 21.2. Minä yritin selittää, että tein tilauksen tammikuussa. Lopulta alkuperäinen, päivätty tilauslomake löytyikin. Rupesin aavistelemaan jo pahaa. Kyllä, se 5 viikkoa ruvetaan laskemaan vasta siitä, kun "järjestelmä" suvaitsee ottaa vastaan tilauksen. Sain kyllä tilauksen yhteydessä parin sekunnin kuluttua tietokonevastauksen tilauksen onnistumisesta.

Soittelin sitten 24.3 uudestaan asiakaspalveluun, miten asia edistyy. No eihän se tietenkään ollut edistynyt ollenkaan. Lupasivat lähettää liittymän tunnusnumeron. Se tulikin seuraavalla viikolla. Minä luulin että sillä voi kirjautua Soneran nettiportaalin "Omille Sivuille". Se ei tietenkään onnistunut, vaan ystävälliset suoramarkkinointinuoret marketilla kertoivat varsinaisten tunnusten tulevan postissa erikseen. Myöskin heille oli kerrottu sisäpiiriasiana, että avaamiseen kuluu palttiarallaa seitsemän viikkoa. Hui!

Näppärää muuten, että ostoksilla käydessään voi hoidella nettiasioitaan ihmiskontaktissa, eikä kylmän koneäänen kanssa tyyliin: "Jos haluat kuunnella lisää loistavista tarjouksistamme, paina kolme". Tavallisesti ihmiset tihentävät askeliaan näiden markkinointitiskien kohdalla, ja sivuille pälyileminenkin lakkaa hetkeksi.

Comments: Lähetä kommentti



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?